Page 275 - Izahname
P. 275

2006/10731 sayılı BKK, 2010/926 sayılı BKK ve 2012/3141 sayılı BKK uyarınca, halka arz tarihi itibarıyla
                 tevkifat oranı Bakanlar Kurulu’nca %0 olarak belirlenmekle birlikte söz konusu oranın artırılması durumunda
                 Dar Mükellefler açısından çifte vergilendirme sorunu gündeme gelecektir. GVK’nın Geçici 67. maddesinde
                 düzenlenmiş olan tevkifat uygulamalarında, tevkifata konu geliri elde etmiş olan kişinin mukim olduğu ülke
                 ile yapılmış ve yürürlükte olan Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşması hükümleri önem arz etmektedir. Söz
                 konusu anlaşma hükümleri, Türk vergi kanunlarından önce uygulanacaktır.
                 Dar Mükellef gerçek kişi ve kurumların, GVK’nın Geçici 67. maddesi kapsamında Türkiye’deki finansal
                 araçlara kendileri veya yurt dışındaki portföy yönetim şirketleri vasıtasıyla yatırım yapabilmeleri için vergi
                 kimlik numarası almaları gerekmektedir.
                 Vergi kimlik numarası alınabilmesi  için (i) Dar Mükellef gerçek  kişilerin pasaportlarının noter onaylı bir
                 örneği ya da vergi dairesi yetkililerince onaylanmak üzere, aslı ve fotokopisini, (ii) Dar Mükellef kurumların
                 ise kendi ülkelerinde geçerli kuruluş belgesinin Türkiye’nin o ülkede bulunan temsilciliğince onaylı Türkçe
                 bir örneğini veya yabancı dilde onaylı kuruluş belgesinin tercüme bürolarınca tercüme edilmiş Türkçe bir
                 örneğini ilgili vergi dairesine ibraz etmeleri gerekmektedir. Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti vatandaşları için
                 nüfus cüzdanının ibrazı yeterli olacaktır.

                 Ayrıca, bankalar ve aracı kurumlar ile saklayıcı kuruluşlar kendilerine işlem yapmak için müracaat eden ancak
                 vergi kimlik numarası ibraz edemeyen yabancı müşterileri için, toplu olarak vergi kimlik numarası alabilirler.
                 01/01/2007 tarihinden itibaren mukimlik belgesi ibraz eden dar mükellef kurumlar için yeniden vergi kimlik
                 numarası  alınmasına  gerek  bulunmayıp,  mevcut  numaralar  kurumun  hangi  ülkenin  mukimi  olduğunu
                 gösterecek şekilde kodlama yapılmak suretiyle revize edilecektir.
                 Çifte  vergilendirmeyi  önleme  anlaşmaları  hükümlerinden  yararlanılabilmesi  için  ise  ilgili  ülkenin  yetkili
                 makamları tarafından düzenlenerek imzalanmış mukimlik belgesinin aslının ve noter veya ilgili ülkedeki Türk
                 Konsolosluklarınca tasdikli Türkçe tercümesinin ilgili vergi dairesine, banka ve aracı kurumlar vasıtasıyla
                 veya doğrudan ibraz edilmesi gerekmektedir. Bir takvim yılına ilişkin mukimlik belgesi, sadece izleyen yılın
                 dördüncü ayına kadar geçerli olup, dar mükellef gerçek kişiler tarafından her yıl yenilenmesi, dar mükellef
                 kurumlar tarafından ise üç yılda bir yenilenmesi gerekmektedir.
                 Tevkifat uygulamasından önce mukimlik belgesinin ibraz edilmemesi halinde Çifte Vergilendirmeyi Önleme
                 Anlaşması  hükümleri  dikkate  alınmadan  %15  (hâlihazırda  2012/3141  sayılı  BKK  uyarınca  %0  oranında
                 uygulanmaktadır) oranı uygulanmak suretiyle tevkifat yapılacaktır. Ancak  bu durumda dahi sonradan  söz
                 konusu mukimlik belgesinin ibrazı ile Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşması hükümleri ve iç mevzuat
                 hükümleri doğrultusunda varsa yersiz olarak tevkif suretiyle alınan verginin iadesi talep edilebilecektir.
                 Maliye  Bakanlığı  gerekli  gördüğü  hallerde,  Çifte  Vergilendirmeyi  Önleme  Anlaşmaları  hükümlerinden
                 yararlanacak  kişi  ve  kurumlardan,  alım-satımını  yaptıkları  veya  getirisini  tahsil  ettikleri  Türk  menkul
                 kıymetleri  bakımından,  uygulanacak  anlaşma  hükümlerine  göre  gerçek  hak  sahibi  (beneficial  owner)
                 olduklarına dair ilgili ispat edici belgelerin ibrazını da isteyebilecektir. Bu belgeleri Maliye Bakanlığının tayin
                 edeceği sürede ibraz etmeyen veya bu belgeler ile veya başkaca bir suretle gerçek hak sahibi olmadığı tespit
                 edilenler bakımından zamanında tahakkuk ve tahsil edilmeyen vergiler için vergi ziyaı doğmuş sayılacaktır.
                 Türkiye Cumhuriyeti’nin bugüne kadar akdettiği Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşmaları ve anlaşmaların
                 Türkçe metinleri Gelir İdaresi Başkanlığı’nın www.gib.gov.tr web sayfasında yer almaktadır.

                 32.2.2 Genel Olarak Pay Alım Satım Kazançlarının Vergilendirilmesi
                 Bu bölümde GVK’nın Geçici 67. maddesinin dışında kalan durumlara ilişkin genel açıklamalar yer almaktadır.
                 32.2.2.1 Gerçek Kişiler
                 32.2.2.1.1 Tam Mükellef Gerçek Kişiler
                 Pay alım satım kazançları, GVK’nın Mükerrer 80’inci maddesi uyarınca gelir vergisine tabi olacaktır. Ancak
                 anılan madde uyarınca, “ivazsız olarak iktisap edilen pay senetleri ile tam mükellef kurumlara ait olan ve iki
                 yıldan fazla süreyle elde tutulan pay senetlerinin elden çıkarılması durumunda elde edilen kazançlar vergiye
                 tabi olmayacaktır. Pay senetlerinin elden çıkartılmasında da kamu menkul kıymetlerinin satışında olduğu gibi,
                 GVK’nın Mükerrer 81’inci maddesi uyarınca iktisap bedeli, elden çıkarıldığı ay hariç olmak üzere Devlet
                 İstatistik Enstitüsü tarafından belirlenen toptan eşya fiyat artış oranında artırılarak  dikkate  alınabilecektir.
                 GVK’nın Mükerrer 81. Maddesi uyarınca mal ve hakların elden çıkarılmasında iktisap bedeli, elden çıkarılan
                 mal ve hakların, elden çıkarıldığı ay hariç olmak üzere Devlet İstatistik Enstitüsünce belirlenen toptan eşya


                                                                                                           275
   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280