Page 107 - Izahname
P. 107

kadar elektr k sektörünün her adımında yer alan b r aktördür. Bu durum Ş rket  ç n değerl  b r p yasa b lg s
                 yaratmakta ve rekabette öneml  b r avantaj sağlamaktadır.
                 Sektöre Genel Bakış
                 Bu bölümdeki bilgiler, genel bir bakış açısı oluşturmak amacıyla, PwC Yönetim Danışmanlığı A.Ş. ve APlus
                 Enerji Yatırım Danışmanlık Teknoloji ve Ticaret A.Ş. tarafından hazırlanan Ağustos 2020 tarihli “Türkiye
                 Elektrik Piyasasına Genel Bakış” raporu (“Sektör Raporu”) esas alınarak hazırlanmıştır. Şirket tarafından
                 bilindiği  ve  tespit  edildiği  kadarıyla  Sektör  Raporu’nda  gerçeği  yanlış  veya  yanıltıcı  şekilde  yansıtacak
                 olgulara yer verilmemiştir.
                 Bu  bölümde  yer  alan  projeksiyonlar  ve  ileriye  dönük  ifadeler  gelecekteki  performansın  taahhüdünü
                 oluşturmamaktadır. Karşılaşılan olaylar ve koşullar mevcut beklentilerden önemli ölçüde farklı olabilmektedir.
                 Çok sayıda faktör bu farklılıklara neden olabilmekte veya bu farklılıklara sebep bulunabilmektedir.
                 Tarihsel Gelişim
                 Türkiye  elektrik  piyasası,  başlangıç  dönemi,  yapılanma  dönemi  ve  büyüme  dönemi  olarak  üç  döneme
                 ayrılabilir. Piyasa yapısı, devlete ait tek bir kuruluşun tüm elektrik piyasası işleyişinden sorumlu olduğu bir
                 modelden, özel teşebbüslerin elektrik piyasasına dahil olduğu bir modele doğru tamamen değişmiştir.
                 1920’lerden  1960’lara  uzanan  başlangıç  dönemi  ülke  genelinde  elektrik  kullanımını  yaygınlaştırmak  ve
                 arttırmak amacıyla kamu kuruluşları ve özel kuruluşlar tarafından finanse edilen çeşitli aksiyonların hayata
                 geçirildiği  dönemdir.  Türkiye  Cumhuriyeti,  1923  yılında  kurulduğunda,  toplam  kurulu  elektrik  üretim
                 kapasitesi 32 MW ve kişi başına tüketim 3,3 kWh idi. 1930’larda kamulaştırılan özel girişimlerin o dönemde
                 sektörün neredeyse tamamına hakim olması, kamulaştırmadan sonra devletin, piyasadaki tek katılımcı olarak
                 kalmasına sebep olmuştur. 1935'ten sonra, kalkınma bankaları, belediyeler ve DSİ de dahil olmak üzere birçok
                                                                                                12
                 devlet kurumu, üretim, iletim ve dağıtım kapasitelerini artıracak yatırımlar yapmaya başlamıştır .
                 1960’lar ve 2000’ler arasındaki yapılanma dönemi, Türkiye elektrik piyasasında devlet tarafından uzun vadeli
                 stratejik planların yapıldığı, kurulu güçte önemli artışların meydana geldiği ve piyasanın serbestleşmesine
                 yönelik  çalışmaların  başladığı  dönemdir.  TEK  ve  ETKB  gibi  düzenleyici  kurumların  ortaya  çıkması  ve
                 reformu bu dönemde gerçekleşmiştir. 1993 yılında TEK, üretim ve iletim için Türkiye Elektrik İletim A.Ş.
                 (“TEAŞ”) ve dağıtım için TEDAŞ olmak üzere iki ayrı şirkete ayrılmıştır. Yapılandırma dönemi sırasında
                 elektrik üretimi, bağımsız elektrik üreticilerine doğru kaymaya başlamıştır. Bağımsız elektrik üreticileri, 1995
                 yılında sahip oldukları toplam 35 MW kurulu güçten, 2000 yılında 1.985 MW kurulu güce ulaşmıştır. Bu
                 dönemde, aynı zamanda Yap-İşlet-Devret ve Yap-İşlet-Sahip Ol gibi kamu-özel ortaklığı projeleri ve devlete
                 ait elektrik santrallerinin özelleştirilmeleri gerçekleştirilmiştir. 1984 ila 2001 yılları arasında toplam 2.450 MW
                 kurulu güce sahip 24 santral, Yap-İşlet-Devret mekanizması kapsamında devreye alınmıştır. 1998 ila 1999
                 yılları arasında ise 6.100 MW kurulu güce sahip 5 santral yap-işlet-sahip ol mekanizması kapsamında ihale
                 edilmiş ve bu santraller 2004 yılında devreye alınmıştır.
                 2000’li yıllardan günümüze kadar süren büyüme döneminde rekabetçi bir piyasa geliştirmek ve sürdürülebilir
                 büyümeyi  sağlamak  amacıyla  eski  Elektrik  Piyasası  Kanunu  2001  yılında  yürürlüğe  girmiştir.  Yasa
                 kapsamında  EPDK’nın  kurulması  gibi  önemli  piyasa  yapısı  değişiklikleri  gerçekleşmiştir.  Ayrıca  TEAŞ,
                 iletim için TEİAŞ, üretim için EÜAŞ ve toptan satış için Türkiye Elektrik Ticaret ve Taahhüt A.Ş. (“TETAŞ”)
                 olmak üzere üç ayrı şirkete bölünmüştür. İlerleyen yıllarda Türkiye elektrik piyasasında çok sayıda Yap-İşlet-
                 Devret  ve  Yap-İşlet-Sahip  Ol  özelleştirmesi  gerçekleşmiştir.  Bağımsız  elektrik  üreticilerinin  kurulu  güç
                 içerisindeki  paylarının  2001-2020  yılları  arasında  %9’dan  %68’e  (lisanssız  santraller  dahil  %75’e)
                 yükselmesiyle birlikte, elektrik piyasasında bağımsız elektrik üreticilerinin rolü önemli derecede artmıştır.
                 2005  yılında  Yenilenebilir  Enerji  Kanunu  çıkarılmış  ve  o  dönemde  sınırlı  ilgi  gören  yenilenebilir  enerji
                 yatırımları için bir teşvik mekanizması olan YEKDEM ortaya çıkmıştır. 2006 yılında, dengeleme ve uzlaştırma
                 mekanizmalarının devreye girmesiyle organize elektrik piyasası kurulmuş, ardından 2009 yılında gün öncesi
                 planlama mekanizması devreye girmiştir. 2011 yılında Yenilenebilir Enerji Kanunu’nda yapılan değişiklikle
                 YEKDEM revize edilmiş ve yenilenebilir enerji kapasite yatırımlarında büyüme sağlanmıştır. Bu dönemde





                 12  Kaynak: “Türkiye’nin Enerji Sektöründeki Dönüşümünün Dönüm Noktaları ve Zorlukları” raporu, Dünya Bankası,
                 Temmuz 2015 (Rapor Numarası: ACS14951)



                                                                                                           107
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112