Page 120 - Izahname
P. 120

Kaynak: Sektör Raporu
                 COVID-19 Salgınının Elektrik Talebi Üzerindeki Etkisi
                 2019 yılının aynı ayları ile karşılaştırıldığında, 2020 yılının ilk iki ayında PTF önemli ölçüde artmıştır (TL
                 bazında  %41  ve  %16,  Dolar  bazında  %28  ve  %1).  Bu  durumun  sebebi,  çevre  mevzuatına  uyumsuzluk
                 gerekçesiyle  linyit  santrallerinin  bir  kısmının  geçici  olarak  durdurulması  sonucu  Türkiye’nin  elektrik
                 tedarikinin azalmasıdır. Ayrıca bu durum, elektrik tüketiminin 2020 yılının ilk çeyreğinde bir önceki yılın aynı
                 dönemine kıyasla %3,4 oranında artmasından da kaynaklanmaktadır.
                 Ancak, COVID-19 salgını sebebiyle, salgının yayılmasının önlenmesi amacıyla alınan mobiliteyi ve ekonomik
                 aktiviteyi  kısıtlayıcı  önlemler  nedeniyle,  2020  yılı  Nisan  ve  Mayıs  aylarında  2019  yılındaki  aynı  zaman
                 aralığına oranla Türkiye’deki toplam elektrik talebi yaklaşık olarak %15 oranında düşmüştür. Talepteki düşüş,
                 2020 yılı Nisan ayında, 2019 Nisan ayına göre TL bazında %3 (ABD Doları bazında %19) fiyat düşüşüne
                 neden olmuştur. PTF, 2020 yılı Mayıs ayında dolar bazında %10 oranında düşüş yaşamış fakat TL bazında
                 %4 oranında artış yaşamıştır.
                 Ekonomik faaliyetler 2020 yılı Haziran ayı ile Türkiye’de normalleşme dönemine girmiştir. Bunun sonucu
                 olarak, PTF ve elektrik talebi seviyesi toparlanmış hatta 2019 yılı seviyelerini geçmiştir.

                 Karbon piyasası regülasyonu
                 Mevcut durumda, Türkiye'de karbon ticareti piyasası bulunmamaktadır. Ancak, Avrupa'daki ve dünyadaki
                 karbon regülasyonlarının Türkiye elektrik piyasası üzerinde de doğrudan bir etkisi olabilmektedir.

                 Avrupa Birliği Emisyon Ticareti Sistemi (“AB ETS”), ihtiyaç oldukça şirketlerin emisyon izinlerini satın
                 alabilecekleri  veya  satabilecekleri  bir  emisyon  üst  sınırı  ve  ticareti  sistemidir.  Her  yıl  şirketler,  tüm
                 emisyonlarını karşılamak için yeterli sayıda emisyon izin belgesi vermelidir. Şirketler ayrıca emisyon tasarrufu
                 sağlayan  projelerden  sınırlı  miktarda  uluslararası  kredi  satın  alabilmektedirler.  Türkiye'deki  yenilenebilir
                 enerji  üretim  şirketleri,  bu  sistemden  ek  krediye  ihtiyaç  duyan  uluslararası  şirketler  tarafından  satın
                 alınabilecek karbon varlıkları aracılığıyla yararlanma potansiyeline sahiptir.
                 Şirketlerin  üretimini  daha  yumuşak  iklim  değişikliği  politikalarına  sahip  ülkelere  aktardığı  uluslararası
                 ticarette, karbon kaçağı riskinden kaçınmak için Karbon Sınırı Düzenleme Mekanizması, AB dışından yapılan
                 karbon ithalatı için bir karbon fiyatı koymaktadır. Bu fiyat, sınır vergileri (ticareti yapılan mallarda vergi
                 düzenlemeleri olarak), ithalatçılar tarafından zorunlu emisyon ödeneği satın alımları ve dış pazarlarda yerleşik
                 karbon ürünü standartları aracılığı ile uygulanmaktadır. Yenilenebilir Enerji Orijin Sertifikaları”, Türkiye’deki
                 yenilenebilir enerji katılımcıları için bir başka kar fırsatı yaratabilmektedir.
                 Yeşil Tarife
                 1  Ağustos  2020'de  EPDK,  yenilenebilir  enerji  kaynaklarını  desteklemeyi  amaçlayan  bir  yeşil  tarifeyi
                 (“YETA”) kabul etmiştir. Bu tarifeye göre yeşil enerji kullanmak isteyen tüketiciler, tedarik şirketlerinden
                 yenilenebilir  kaynaklara  dayalı  elektrik  satın  alabilecektir.  Bu  tarife  kapsamında  yenilenebilir  enerji
                 kaynaklarından elektrik sağlayan tedarikçiler, tedarik ettikleri enerjinin yenilenebilir kaynaklardan üretildiğini
                 şeffaf ve güvenilir bir şekilde ispatlamak için tüketicilere yenilenebilir enerji kaynağı garanti belgesi (“YEK-
                 G  belgesi”)  verecektir.  YETA  kapsamında,  yenilenebilir  enerji  üretimi  tedarikçileri,  YETA  kapsamında
                 tedarik edilen enerji daha yüksek fiyatlarla satılabildiğinden, ek gelir elde edebilmektedir.
                 7.2.2. İzahname’de yer alması gereken finansal tablo dönemleri itibarıyla İhraççı’nın net satış tutarının
                 faaliyet alanına ve pazarın coğrafi yapısına göre dağılımı hakkında bilgi:
                 Ş rket, 20’s  HES, üçü RES, b r  JES ve b r  LFG olmak üzere 25 adet yen leneb l r enerj  santral   şletmekted r.
                 Ş rket’ n santraller  Karaden z, Marmara, Akden z ve Ege bölgeler nde bulunmaktadır.
                 31 Aralık 2018, 2019 ve 2020 tar hler nde sona eren yıllardan her b r   ç n, Ş rket tarafından üret len elektr ğ n
                 yaklaşık %99’u Ş rket’ n HES’ler  ve RES’ler  tarafından üret lm şt r. Aynı dönem boyunca Ş rket’ n toplam
                 gel r n n sırasıyla %77, %84 ve %81’ , HES’lerden ve sırasıyla %22, %15 ve %18’  RES’lerden elde ed lm şt r.
                 Ş rket’ n  santraller   coğraf   olarak  farklılık  göstermekte  olup,  Karaden z,  Marmara,  Akden z  ve  Ege
                 bölgeler nde bulunmaktadır. Ş rket' n toplam kurulu gücünün %28’ n  oluşturan on b r HES (toplam kurulu
                 gücü 170 MW),  k  RES (toplam kurulu gücü 107 MW), b r JES (kurulu gücü 7 MW) ve b r LFG (kurulu gücü
                 1 MW) Ege bölges nde bulunmaktadır. Ş rket' n toplam kurulu gücünün %10’unu oluşturan b r HES (kurulu
                 gücü 46 MW) ve b r RES (toplam kurulu gücü 54 MW) Marmara bölges nde bulunmaktadır. Ş rket' n toplam



                                                                                                           120
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125