Page 49 - Izahname
P. 49

3.  Ş rket’ n  faal yetler ,  santraller n n   şletmes    ç n  gereken  l sans,   z n  ve  düzenlemeler n  ve  kamu
                 kurumlarıyla  yapılan  zorunlu  anlaşmaların   mzalanmasına,  bunların  geçerl l ğ n   korumasına  ve
                 yürürlüktek  yasa ve yönetmel klere sürekl  olarak uyumuna bağlıdır.
                 Ş rket, düzenlemeye tab  b r sektörde faal yet göstermekted r. Ş rket’ n faal yet , çeş tl   dar   z n ve l sansların
                 alınmasına ve söz konusu l sans ve  z nler n geçerl l ğ n  korumasına bağlıdır. Ş rket, şeh r planlaması, tarım
                 pol t kaları, çevren n korunması, b yoloj k çeş tl l k, yerel halkın korunması,  şyer  sağlığı ve güvenl ğ  g b
                 çeş tl  konularda düzenlemeye tab  tutulmaktadır.
                 Ş rket, sah p olduğu l sanslara,  z nlere ve  dar  kurumlarla yapılan zorunlu anlaşmalara aykırı olarak hareket
                 etmes   durumunda,  dar   para  cezaları   le  karşılaşab l r veya  Ş rket’ n faal yetler n   yürütmek   ç n  gerekl
                 l sans,  z n veya anlaşmalar  ptal ed leb l r. Ayrıca Ş rket, Devlet  le yaptığı sözleşmesel  l şk lerden doğan,
                 Devlet tarafından veya bunlara karşı başlatılan yasal  şlemlere de tab  olab l r. Örneğ n; HES’lerden elektr k
                 üreteb lmek  ç n DSİ  le SKHA  mzalanması gerekmekted r. DSİ, ( ) Ş rket’ n üret m l sansının veya ÇED
                 raporlarının geçerl l ğ n n korunmasına veya (  ) suyun k rlet lmemes , doğal yaşamın tehl keye atılmaması
                 g b  SKHA’dan kaynaklanan yükümlülükler ne uymaması durumlarında,  lg l  SKHA’ları feshedeb l r. D ğer
                 taraftan, DSİ’n n b r HES’e a t SKHA’yı feshetmes  durumunda, EPDK,  lg l  santral n l sansını  ptal edeb l r.
                 B r  SKHA’nın  fesh ,  Ş rket’ n   lg l   santraldek   faal yetler n   sona  erd rmes n   gerekt recekt r.  Bu  durum,
                 Ş rket’ n faal yet , mal  durumu ve faal yet sonuçlarını öneml  ölçüde olumsuz etk leyeb l r.

                 Bunlara ek olarak EPDK, Ş rket’ n üret m faal yetler n n  lg l  mevzuata uygun olmaması durumunda Ş rket’e
                 karşı uyarı veya  htar gönderme,  dar  para cezası kesme veya Ş rket’ n l sanslarını  ptal etme g b  yaptırımlar
                 uygulayab l r. Ş rket’ n b r santral   şletmes   ç n gerekl  l sans,  z n veya ruhsatın  ptal  durumunda, Ş rket
                  lg l  santral   şletemeyecekt r.

                 Ayrıca Ş rket’ n TEİAŞ ve/veya  lg l  dağıtım ş rket yle yaptığı bağlantı anlaşmalarının şartlarına uymaması
                 ya da s stem kullanım bedeller n  ödememes ,  para cezalarının uygulanmasına neden olab l r.  Söz  konusu
                  hlaller n tekrarlanması,  lg l  anlaşmaların fesh ne veya  lg l  bağlantı noktasındak  bağlantının kes lmes ne
                 yol açab l r. Bağlantı noktasındak  bağlantının kes lmes  durumunda,  lg l  santral elektr k  let m ve dağıtım
                 şebekes ne  elektr k  aktaramayacaktır.  Buna  ek  olarak,  s stem  kullanım  bedel ,  geçm şte  de  olduğu  g b ,
                 gelecekte enflasyon oranından daha hızlı artış göstereb l r.
                 DSİ,  Türk ye’dek   su  kaynaklarını  kontrol  etmekte  ve  HES’ler n  alacağı  su  m ktarını  yönetmekted r.
                 SKHA’larda yer alan hükümler uyarınca DSİ, bel rl  koşullarda b r HES’ n su deb s n  azaltab l r. Bu durum,
                  lg l  HES’ n çalışmasına veya tam kapas teyle çalışmasına engel olab l r. Ayrıca Ş rket, DSİ’n n veya d ğer
                 üçüncü  k ş ler n  boru  hatları  g b ,  Ş rket’ n  HES’ler ne  su  sağlamak   ç n  kullanılan  ek pmanlar  üzer nde
                 doğrudan kontrol yetk s ne sah p değ ld r. Aynı zamanda Ş rket, DSİ’n n veya söz konusu ek pmanları kontrol
                 eden  üçüncü  k ş ler n  bu  ek pmanların  bakım  veya  onarımını  yapmaması  durumunda,   lg l   ek pmanların
                 bakım ve onarımını yapma hakkına da sah p değ ld r. Bu durum, Ş rket’ n HES’ler n n yeterl  m ktarda suya
                 ulaşamamasına neden olab l r.
                 Bunlara ek olarak, Ş rket’ n, sah p olduğu l sans ve  z nler n şartlarına uymasına engel olab lecek mevzuatsal
                 değ ş kl kler yapılması veya  dar  makamların Ş rket’ n l sans veya  z nler nde yer alan hükümler n şartlarını
                 uygulamaması  veya  beklenmeyen  şek lde  uygulaması  gündeme  geleb l r.  Örneğ n  Şirket’in  santrallerinin
                 geçici kabullerinin  yapılıp işletmeye alındığı dönemlerde yapı ruhsatı ve yapı  kullanım izinlerinden muaf
                 olması sebebiyle on üç adet santraline ilişkin, zaman içerisinde değişen mevzuat nedeniyle günümüzde ilgili
                 izin ve ruhsatların Şirket tarafından alınması gerekmektedir ve Şirket ilgili başvuruları yapmıştır. Nitekim,
                 Şirket’in santrallerinden Dalaman I HES, Dalaman III HES Dalaman IV HES ve Gökyar HES için 2020 yılının
                 Aralık ayında ve 2021 yılının Şubat aylarında yapı ruhsatının bulunmaması nedeniyle yapı tatil tutanakları
                 düzenlenmiştir. Dalaman I HES, Dalaman III HES ve Dalaman IV HES için düzenlenen yapı tatil tutanakları
                 için Dalaman Belediye Encümen Kararı ile yaklaşık 11,1 milyon TL tutarında para cezası kesilmiştir. Aynı
                 zamanda yapı tatil tutanaklarının düzenlenmesi sonrasında 30 gün içerisinde yapı ruhsatlarının alınamaması
                 durumunda İmar Kanunu uyarınca olarak encümen kararı ile santrallerin yıkımına ilişkin karar alabilir. Şirket,
                 bu santrallerin  işletmeye alındığı 1999-2006 yılları arasında kamu yapısı  olarak dikkate alınması  ve daha
                 önceden lehine verilen idare mahkemesi ve bölge idare mahkemesi kararlarına (hidroelektrik santrallerinin
                 kamu yapısı olduğu ve bu sebeple yapı ruhsatı ve yapı kullanım izninden muaf olduğuna dair 2018 ve 2019
                 yıllarına  ait  kararlar)  dayanarak  bu  santrallerin  yapı  ruhsatı  ve  yapı  kullanım  izninden  muaf  olduğunu
                 savunmaktadır.  Şirket,  Dalaman  Belediyesi  tarafından  düzenlenen  yapı  tatil  tutanaklarına  ve  idari  para
                 cezalarına itiraz etmiştir ve dava süreçleri devam etmektedir.İlgili lisans ve izinlerin alınmaması, Ş rket’ n




                                                                                                           49
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54