Page 49 - Izahname
P. 49
3. Ş rket’ n faal yetler , santraller n n şletmes ç n gereken l sans, z n ve düzenlemeler n ve kamu
kurumlarıyla yapılan zorunlu anlaşmaların mzalanmasına, bunların geçerl l ğ n korumasına ve
yürürlüktek yasa ve yönetmel klere sürekl olarak uyumuna bağlıdır.
Ş rket, düzenlemeye tab b r sektörde faal yet göstermekted r. Ş rket’ n faal yet , çeş tl dar z n ve l sansların
alınmasına ve söz konusu l sans ve z nler n geçerl l ğ n korumasına bağlıdır. Ş rket, şeh r planlaması, tarım
pol t kaları, çevren n korunması, b yoloj k çeş tl l k, yerel halkın korunması, şyer sağlığı ve güvenl ğ g b
çeş tl konularda düzenlemeye tab tutulmaktadır.
Ş rket, sah p olduğu l sanslara, z nlere ve dar kurumlarla yapılan zorunlu anlaşmalara aykırı olarak hareket
etmes durumunda, dar para cezaları le karşılaşab l r veya Ş rket’ n faal yetler n yürütmek ç n gerekl
l sans, z n veya anlaşmalar ptal ed leb l r. Ayrıca Ş rket, Devlet le yaptığı sözleşmesel l şk lerden doğan,
Devlet tarafından veya bunlara karşı başlatılan yasal şlemlere de tab olab l r. Örneğ n; HES’lerden elektr k
üreteb lmek ç n DSİ le SKHA mzalanması gerekmekted r. DSİ, ( ) Ş rket’ n üret m l sansının veya ÇED
raporlarının geçerl l ğ n n korunmasına veya ( ) suyun k rlet lmemes , doğal yaşamın tehl keye atılmaması
g b SKHA’dan kaynaklanan yükümlülükler ne uymaması durumlarında, lg l SKHA’ları feshedeb l r. D ğer
taraftan, DSİ’n n b r HES’e a t SKHA’yı feshetmes durumunda, EPDK, lg l santral n l sansını ptal edeb l r.
B r SKHA’nın fesh , Ş rket’ n lg l santraldek faal yetler n sona erd rmes n gerekt recekt r. Bu durum,
Ş rket’ n faal yet , mal durumu ve faal yet sonuçlarını öneml ölçüde olumsuz etk leyeb l r.
Bunlara ek olarak EPDK, Ş rket’ n üret m faal yetler n n lg l mevzuata uygun olmaması durumunda Ş rket’e
karşı uyarı veya htar gönderme, dar para cezası kesme veya Ş rket’ n l sanslarını ptal etme g b yaptırımlar
uygulayab l r. Ş rket’ n b r santral şletmes ç n gerekl l sans, z n veya ruhsatın ptal durumunda, Ş rket
lg l santral şletemeyecekt r.
Ayrıca Ş rket’ n TEİAŞ ve/veya lg l dağıtım ş rket yle yaptığı bağlantı anlaşmalarının şartlarına uymaması
ya da s stem kullanım bedeller n ödememes , para cezalarının uygulanmasına neden olab l r. Söz konusu
hlaller n tekrarlanması, lg l anlaşmaların fesh ne veya lg l bağlantı noktasındak bağlantının kes lmes ne
yol açab l r. Bağlantı noktasındak bağlantının kes lmes durumunda, lg l santral elektr k let m ve dağıtım
şebekes ne elektr k aktaramayacaktır. Buna ek olarak, s stem kullanım bedel , geçm şte de olduğu g b ,
gelecekte enflasyon oranından daha hızlı artış göstereb l r.
DSİ, Türk ye’dek su kaynaklarını kontrol etmekte ve HES’ler n alacağı su m ktarını yönetmekted r.
SKHA’larda yer alan hükümler uyarınca DSİ, bel rl koşullarda b r HES’ n su deb s n azaltab l r. Bu durum,
lg l HES’ n çalışmasına veya tam kapas teyle çalışmasına engel olab l r. Ayrıca Ş rket, DSİ’n n veya d ğer
üçüncü k ş ler n boru hatları g b , Ş rket’ n HES’ler ne su sağlamak ç n kullanılan ek pmanlar üzer nde
doğrudan kontrol yetk s ne sah p değ ld r. Aynı zamanda Ş rket, DSİ’n n veya söz konusu ek pmanları kontrol
eden üçüncü k ş ler n bu ek pmanların bakım veya onarımını yapmaması durumunda, lg l ek pmanların
bakım ve onarımını yapma hakkına da sah p değ ld r. Bu durum, Ş rket’ n HES’ler n n yeterl m ktarda suya
ulaşamamasına neden olab l r.
Bunlara ek olarak, Ş rket’ n, sah p olduğu l sans ve z nler n şartlarına uymasına engel olab lecek mevzuatsal
değ ş kl kler yapılması veya dar makamların Ş rket’ n l sans veya z nler nde yer alan hükümler n şartlarını
uygulamaması veya beklenmeyen şek lde uygulaması gündeme geleb l r. Örneğ n Şirket’in santrallerinin
geçici kabullerinin yapılıp işletmeye alındığı dönemlerde yapı ruhsatı ve yapı kullanım izinlerinden muaf
olması sebebiyle on üç adet santraline ilişkin, zaman içerisinde değişen mevzuat nedeniyle günümüzde ilgili
izin ve ruhsatların Şirket tarafından alınması gerekmektedir ve Şirket ilgili başvuruları yapmıştır. Nitekim,
Şirket’in santrallerinden Dalaman I HES, Dalaman III HES Dalaman IV HES ve Gökyar HES için 2020 yılının
Aralık ayında ve 2021 yılının Şubat aylarında yapı ruhsatının bulunmaması nedeniyle yapı tatil tutanakları
düzenlenmiştir. Dalaman I HES, Dalaman III HES ve Dalaman IV HES için düzenlenen yapı tatil tutanakları
için Dalaman Belediye Encümen Kararı ile yaklaşık 11,1 milyon TL tutarında para cezası kesilmiştir. Aynı
zamanda yapı tatil tutanaklarının düzenlenmesi sonrasında 30 gün içerisinde yapı ruhsatlarının alınamaması
durumunda İmar Kanunu uyarınca olarak encümen kararı ile santrallerin yıkımına ilişkin karar alabilir. Şirket,
bu santrallerin işletmeye alındığı 1999-2006 yılları arasında kamu yapısı olarak dikkate alınması ve daha
önceden lehine verilen idare mahkemesi ve bölge idare mahkemesi kararlarına (hidroelektrik santrallerinin
kamu yapısı olduğu ve bu sebeple yapı ruhsatı ve yapı kullanım izninden muaf olduğuna dair 2018 ve 2019
yıllarına ait kararlar) dayanarak bu santrallerin yapı ruhsatı ve yapı kullanım izninden muaf olduğunu
savunmaktadır. Şirket, Dalaman Belediyesi tarafından düzenlenen yapı tatil tutanaklarına ve idari para
cezalarına itiraz etmiştir ve dava süreçleri devam etmektedir.İlgili lisans ve izinlerin alınmaması, Ş rket’ n
49