Page 40 - Izahname
P. 40

t baren 49  yıl  süreyle  şletme  hakkına  sah pt r.  Ş rket’ n bu santraller    şlet rken uyması  gereken  çerçeve
                 kurallar  İHDS’de  yer  almaktadır.  İHDS  uyarınca  Ş rket’ n,  ( )  gerekl   tüm  l sansları  alması  ve  bunların
                 geçerl l ğ n  koruması; (  ) yatırım harcamaları ve bakım yatırımlarını gerekl  şek lde yapması; (   ) tüm gerekl
                 s gortaları yaptırması; ( v) talep ed ld ğ nde Özelleşt rme İdares ’ne b lg  vermes ; (v) santral faal yetler ne
                 özgülenm ş varlıkları rehnetmemes  veya tem nat olarak vermemes ; ve (v ) Ş rket’ n Adıgüzel HES ve Kemer
                 HES’te  çalışan   şç ler n  toplu   ş  sözleşmes nden  doğan  haklarını  koruması  ve  sürdürmes   gerekmekted r.
                 EÜAŞ’ın, Ş rket’ n İHDS’den doğan yükümlülükler n  yer ne get rmemes  ve böyle b r  hlal  b ld r m sonrası
                 60 gün  ç nde düzeltememes  durumunda; İHDS’y  fes h hakkı bulunmaktadır.
                 EÜAŞ  tarafından  bugüne  kadar  Ş rket’e  h çb r   hlal  b ld r m   yapılmamıştır.  Ancak  Ş rket,  İHDS’den
                 kaynaklanan  yükümlülüklere  uymaya  devam  edeceğ n   veya  herhang   b r   hlal   ver len  süre   ç nde
                 düzelteb leceğ n  garant  edememekted r. EÜAŞ’ın Ş rket’ n İHDS’ye aykırı hareket ett ğ  sonucuna varması
                 ve Ş rket’ n herhang  b r  hlal  ver len süre  ç nde düzeltememes  durumunda; EÜAŞ, Ş rket’e para cezaları
                 vereb leceğ   g b   İHDS’y   de  feshedeb l r.  Böyle  b r  durumda  Ş rket,  bu  santraller    şletmeye  devam
                 edemeyecek ve Ş rket’ n faal yet , mal  durumu ve faal yetler  esaslı ölçüde olumsuz etk leneb lecekt r.

                 7.  Doğal çevreye ver len herhang  b r zararın Ş rket’ n santraller n n  nşa ed lmes  veya  şlet lmes nden
                 kaynaklandığının   ler   sürülmes   dolayısıyla  uygulanan  yasal   şlem,  uyumluluk  çalışmaları  ve/veya
                 santrallerde üret m faal yet n n durdurulması, mal yetler n artmasına yol açab lecekt r.
                 Faal yetler n n doğası gereğ  Ş rket, çevre, sağlık, güvenl k, araz  kullanımı sorunları ve benzer  çok çeş tl
                 yasal  şlem ve tak batlara maruz kalab lmekted r. Bunlar, üçüncü k ş lerce  ler  sürüleb lecek ş kâyetler veya
                 talepler şekl nde ortaya çıkab l r. Enerj  santral  g b  büyük yapılar doğaları gereğ , çevresel tehl kelere yol
                 açmaya, yerel halka, b tk  örtüsüne, hayvanlara ve genel olarak doğaya zarar verme potans yel  barındırır.
                 Ayrıca türb n  kanatları,  bazı  durumlarda kuş  sürüler ne  zarar  vereb l r.  Bu sebeplerle  Ş rket,  varlıklarının
                 rahatsızlık, k rl l k vb. çevresel zararlara sebeb yet vermeyeceğ  veya doğal çevre ya da ( nsan sağlığı dah l)
                  nsanlar üzer ndek  etk ler yle bağlantılı olarak Ş rket’e karşı tazm nat talepler nde bulunulmayacağını garant
                 edememekted r. Söz konusu ş kayet ve rahatsızlıklar, başvuru sürec  sırasında bu faktörler hesaba katılarak
                 ver lm ş  nşaat  z nler  ve d ğer  lg l   z nlerde yer alan sınırlamalara uyulsa dah  gündeme geleb l r.
                 Rahatsızlık  dd aları, yerel nüfustak  değ ş kl kler,  şletmesel değ ş kl kler (teçh zatlardak  bozulma g b ) veya
                 sonradan yapılan yen  projelerle b rl kte etk ler n artmasından kaynaklanab l r. Bu  dd alar,  nşaat  z nler  veya
                 d ğer  lg l   z nlerde bel rt len sınırlamalara uyulmasından bağımsız olarak ortaya çıkab l r.
                 Yukarıda açıklanan sorunlardan herhang  b r s  neden yle uygulanan yasal  şlem ve/veya üret m faal yetler n n
                 durdurulması, Ş rket’ n masraflarında artışa yol açab l r ve bu da Ş rket’ n t car  faal yetler , mal  durumu ve
                 faal yet n n sonuçları üzer nde esaslı olumsuz etk lere yol açab l r.
                 8.  Elektr k üret m faal yetler  sırasında yürütülen  şlemler tehl ke arz edeb l r  ve  kazalara yol açab l r.
                 Bel rl   durumlarda   nsanların  yaralanmasına  veya  madd   zarara  sebep  olab l r.  Bu  durum,  Ş rket’ n
                 faal yetler nde öneml  kes nt lere yol açab l r ve/veya Ş rket’  adl  ve  dar  yaptırımlara maruz bırakab l r.
                 Yen leneb l r enerj  santraller n n  şlet lmes ne yönel k faal yetler, büyük ek pmanların  şlet lmes ,  let m ve
                 dağıtım  s stemler ne  elektr k  ver lmes   dah l  olmak  üzere  tehl kel   maddeler n  kullanılmasını  ve  tehl kel
                 faal yetler  gerekt rmekted r. Doğal r sklere ek olarak Ş rket’ n yeters z  ç prosedürler uygulaması, teknoloj k
                 kusurlar, beşer  hatalar veya dış etk ler sonucunda ortaya çıkab lecek tehl keler de Ş rket faal yetler n n doğası
                 gereğ  ortaya çıkan r sklerd r. Bu tehl keler, öneml  yaralanmalara, ölüme, tes slerde ve ek pmanlarda c dd
                 hasarlara ve yıkıma yol açab l r.
                 Ş rket’ n santraller nde  k  büyük plansız kes nt  meydana gelm şt r. Büyük plansız kes nt , santralde türb n n
                 tamamen durması ve santral n kullanılab l rl ğ n n azalmasına neden olan ve santral  yıllık üret m kapas tes n n
                 %10'undan fazlasına denk gelen b r m ktarda enerj  üret m kaybına uğratan kes nt y   fade eder. Bu kes nt ler
                 ( ) Göktaş II HES’te 2 Mayıs 2019’da yükleme havuzuna gelen fazla suyun drenajını sağlayan dolusavak
                 kanalına a t duvarın yıkılması neden yle (“Göktaş Kazası”) ve (  ) Koyulh sar HES’te 29 Ağustos 2019’da su
                  let m kanalının 60 metrel k kısmının yıkılması neden yle (“Koyulh sar Kazası”) meydana gelm şt r. Göktaş
                 Kazası, Ş rket çalışanlarından b r n n ölümüne neden olmuştur. Ek olarak Göktaş Kazası sonrasında şebeke
                 operatörünün aşırı yüklenmes  neden yle santralde 82 günlük kes nt  yaşanmış ve santral 23 Temmuz 2019’da
                 üret me devam edeb lm şt r. Koyulh sar Kazası sonrasında  se santral 209 günlük b r kes nt  sonrasında 25
                 Mart 2020’de üret me devam edeb lm şt r. Ş rket, Göktaş II HES’tek  tahl ye havuzunun yen den  nşası ve
                 onarımı sırasında yaklaşık 6 m lyon TL tutarında harcama yapmıştır. Ayrıca Ş rket, Göktaş II HES’te yaklaşık



                                                                                                           40
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45