Page 40 - Izahname
P. 40
t baren 49 yıl süreyle şletme hakkına sah pt r. Ş rket’ n bu santraller şlet rken uyması gereken çerçeve
kurallar İHDS’de yer almaktadır. İHDS uyarınca Ş rket’ n, ( ) gerekl tüm l sansları alması ve bunların
geçerl l ğ n koruması; ( ) yatırım harcamaları ve bakım yatırımlarını gerekl şek lde yapması; ( ) tüm gerekl
s gortaları yaptırması; ( v) talep ed ld ğ nde Özelleşt rme İdares ’ne b lg vermes ; (v) santral faal yetler ne
özgülenm ş varlıkları rehnetmemes veya tem nat olarak vermemes ; ve (v ) Ş rket’ n Adıgüzel HES ve Kemer
HES’te çalışan şç ler n toplu ş sözleşmes nden doğan haklarını koruması ve sürdürmes gerekmekted r.
EÜAŞ’ın, Ş rket’ n İHDS’den doğan yükümlülükler n yer ne get rmemes ve böyle b r hlal b ld r m sonrası
60 gün ç nde düzeltememes durumunda; İHDS’y fes h hakkı bulunmaktadır.
EÜAŞ tarafından bugüne kadar Ş rket’e h çb r hlal b ld r m yapılmamıştır. Ancak Ş rket, İHDS’den
kaynaklanan yükümlülüklere uymaya devam edeceğ n veya herhang b r hlal ver len süre ç nde
düzelteb leceğ n garant edememekted r. EÜAŞ’ın Ş rket’ n İHDS’ye aykırı hareket ett ğ sonucuna varması
ve Ş rket’ n herhang b r hlal ver len süre ç nde düzeltememes durumunda; EÜAŞ, Ş rket’e para cezaları
vereb leceğ g b İHDS’y de feshedeb l r. Böyle b r durumda Ş rket, bu santraller şletmeye devam
edemeyecek ve Ş rket’ n faal yet , mal durumu ve faal yetler esaslı ölçüde olumsuz etk leneb lecekt r.
7. Doğal çevreye ver len herhang b r zararın Ş rket’ n santraller n n nşa ed lmes veya şlet lmes nden
kaynaklandığının ler sürülmes dolayısıyla uygulanan yasal şlem, uyumluluk çalışmaları ve/veya
santrallerde üret m faal yet n n durdurulması, mal yetler n artmasına yol açab lecekt r.
Faal yetler n n doğası gereğ Ş rket, çevre, sağlık, güvenl k, araz kullanımı sorunları ve benzer çok çeş tl
yasal şlem ve tak batlara maruz kalab lmekted r. Bunlar, üçüncü k ş lerce ler sürüleb lecek ş kâyetler veya
talepler şekl nde ortaya çıkab l r. Enerj santral g b büyük yapılar doğaları gereğ , çevresel tehl kelere yol
açmaya, yerel halka, b tk örtüsüne, hayvanlara ve genel olarak doğaya zarar verme potans yel barındırır.
Ayrıca türb n kanatları, bazı durumlarda kuş sürüler ne zarar vereb l r. Bu sebeplerle Ş rket, varlıklarının
rahatsızlık, k rl l k vb. çevresel zararlara sebeb yet vermeyeceğ veya doğal çevre ya da ( nsan sağlığı dah l)
nsanlar üzer ndek etk ler yle bağlantılı olarak Ş rket’e karşı tazm nat talepler nde bulunulmayacağını garant
edememekted r. Söz konusu ş kayet ve rahatsızlıklar, başvuru sürec sırasında bu faktörler hesaba katılarak
ver lm ş nşaat z nler ve d ğer lg l z nlerde yer alan sınırlamalara uyulsa dah gündeme geleb l r.
Rahatsızlık dd aları, yerel nüfustak değ ş kl kler, şletmesel değ ş kl kler (teçh zatlardak bozulma g b ) veya
sonradan yapılan yen projelerle b rl kte etk ler n artmasından kaynaklanab l r. Bu dd alar, nşaat z nler veya
d ğer lg l z nlerde bel rt len sınırlamalara uyulmasından bağımsız olarak ortaya çıkab l r.
Yukarıda açıklanan sorunlardan herhang b r s neden yle uygulanan yasal şlem ve/veya üret m faal yetler n n
durdurulması, Ş rket’ n masraflarında artışa yol açab l r ve bu da Ş rket’ n t car faal yetler , mal durumu ve
faal yet n n sonuçları üzer nde esaslı olumsuz etk lere yol açab l r.
8. Elektr k üret m faal yetler sırasında yürütülen şlemler tehl ke arz edeb l r ve kazalara yol açab l r.
Bel rl durumlarda nsanların yaralanmasına veya madd zarara sebep olab l r. Bu durum, Ş rket’ n
faal yetler nde öneml kes nt lere yol açab l r ve/veya Ş rket’ adl ve dar yaptırımlara maruz bırakab l r.
Yen leneb l r enerj santraller n n şlet lmes ne yönel k faal yetler, büyük ek pmanların şlet lmes , let m ve
dağıtım s stemler ne elektr k ver lmes dah l olmak üzere tehl kel maddeler n kullanılmasını ve tehl kel
faal yetler gerekt rmekted r. Doğal r sklere ek olarak Ş rket’ n yeters z ç prosedürler uygulaması, teknoloj k
kusurlar, beşer hatalar veya dış etk ler sonucunda ortaya çıkab lecek tehl keler de Ş rket faal yetler n n doğası
gereğ ortaya çıkan r sklerd r. Bu tehl keler, öneml yaralanmalara, ölüme, tes slerde ve ek pmanlarda c dd
hasarlara ve yıkıma yol açab l r.
Ş rket’ n santraller nde k büyük plansız kes nt meydana gelm şt r. Büyük plansız kes nt , santralde türb n n
tamamen durması ve santral n kullanılab l rl ğ n n azalmasına neden olan ve santral yıllık üret m kapas tes n n
%10'undan fazlasına denk gelen b r m ktarda enerj üret m kaybına uğratan kes nt y fade eder. Bu kes nt ler
( ) Göktaş II HES’te 2 Mayıs 2019’da yükleme havuzuna gelen fazla suyun drenajını sağlayan dolusavak
kanalına a t duvarın yıkılması neden yle (“Göktaş Kazası”) ve ( ) Koyulh sar HES’te 29 Ağustos 2019’da su
let m kanalının 60 metrel k kısmının yıkılması neden yle (“Koyulh sar Kazası”) meydana gelm şt r. Göktaş
Kazası, Ş rket çalışanlarından b r n n ölümüne neden olmuştur. Ek olarak Göktaş Kazası sonrasında şebeke
operatörünün aşırı yüklenmes neden yle santralde 82 günlük kes nt yaşanmış ve santral 23 Temmuz 2019’da
üret me devam edeb lm şt r. Koyulh sar Kazası sonrasında se santral 209 günlük b r kes nt sonrasında 25
Mart 2020’de üret me devam edeb lm şt r. Ş rket, Göktaş II HES’tek tahl ye havuzunun yen den nşası ve
onarımı sırasında yaklaşık 6 m lyon TL tutarında harcama yapmıştır. Ayrıca Ş rket, Göktaş II HES’te yaklaşık
40