Page 58 - Izahname
P. 58

Özelleştirme sürecinde TEDAŞ ve bağlı şirketleri özelleştirme programına alınmış ve elektrik dağıtım faaliyeti
                 21  farklı  bölgeye  ayrılmıştır.  2009  ile  2013  yılları  arasında  gerçekleştirilen  başarılı  özelleştirme  ihaleleri
                 sonucunda elektrik dağıtım ve perakende satış faaliyetleri özel sektör tarafından yürütülmeye başlanmıştır.
                 Özelleştirme süreciyle birlikte 2004 Strateji Belgesi’nde birden fazla yıldan oluşan tarife uygulama dönemleri
                 belirlenmiş ve ilk tarife uygulama dönemi 2006 ile 2010 yılları arasında uygulanmıştır.
                 2004  Strateji  Belgesi’nde  üretim  tesislerinin  özelleştirilmesi  dahil  olmak  üzere  birtakım  ilke  ve  hedefler
                 belirlenmiştir.  Bu  amaç  doğrultusunda,  2016  sonu  itibarıyla  kamuya  ait  6.5  GW  üzerinde  termik  santral
                 özelleştirilmiştir. Az sayıda termik santral ile küçük ölçekli HES’ler ise özelleştirilmeyi beklemektedir.
                 2004 Strateji Belgesi’nden sonra dağıtım ve üretim şirketlerinin özelleştirilmesinde, tarifelerde ve diğer geçiş
                 dönemi faaliyetlerinde önemli ilerleme kaydedilmiş ve böylece rekabetçi piyasalar tesis etme çabalarının daha
                 da  güçlenmesine  katkıda  bulunulmuştur.  18  Mayıs  2009  tarihinde  Yüksek  Planlama  Kurulu,  elektrik
                 piyasasında orta – uzun vadeli arz güvenliği sağlamak amacıyla Elektrik Piyasası ve Arz Güvenliği Strateji
                 Belgesi’ni  (“2009  Strateji  Belgesi”)  yayınlamıştır.  2009  Strateji  Belgesi’nde  elektrik  iletim  ve  dağıtım
                 hizmetlerinin, tüketici memnuniyetini sağlamak için belirli bir kalite ve yeterlilik düzeyinde sağlanacağı ve
                 rekabetçi  bir  elektrik  piyasası  oluşturmak  için  üretim  ve  dağıtım  sektöründe  özelleştirmeler  yapılacağı
                 belirtilmiştir.
                 Diğer hususların yanı sıra 2009 Strateji Belgesi’nde gün öncesi ve gerçek zamanlı güç dengeleme piyasalarının
                 genel ilkelerine yer verilmiş olup, ithal yakıta bağımlılığı azaltmak ve enerji güvenliğini arttırmak amacıyla
                 yerli  ve  yenilebilir  üretim  kaynaklarını  arttırmak  üzere  yerli  üretim  kaynakları  için  kurulu  güç  hedefleri
                 belirlenmiştir.
                 Düzenleyici ve Denetleyici Kurumlar ile Diğer İlgili Kamu Otoriteleri
                 Şirket’in faaliyetleri, ulusal düzeyde aşağıdaki idari kurumlar tarafından düzenlenmekte ve yönetilmektedir:
                      Enerji  ve  Tabii  Kaynaklar  Bakanlığı  (“ETKB”):  ETKB,  enerji  politikasının  yürütülmesinden
                      sorumlu kamu kurumudur.
                      Hazine ve Maliye Bakanlığı: Maliye ve ekonomi politikalarının hazırlanmasından ve yürütülmesinden
                      sorumlu kamu kurumudur.
                      Enerji  Piyasası  Düzenleme  Kurumu  (“EPDK”):  EPDK,  elektrik  piyasasındaki  denetleyici  ve
                      düzenleyici  kurumdur.  Elektrik,  doğal  gaz  ve  sıvılaştırılmış  petrol  piyasalarını  düzenlemekle  ve
                      denetlemekle sorumludur.
                      Aile,  Çalışma  ve  Sosyal  Hizmetler  Bakanlığı:  Aile,  Çalışma  ve  Sosyal  Hizmetler  Bakanlığı,
                      istihdamın, çalışan haklarının, ücretlerinin, kıdem tazminatı ile işçi sağlığı ve güvenliği konularının
                      düzenlenmesi gibi işgücüyle ilgili konularda sorumlu kamu kurumudur.
                      Çevre ve Şehircilik Bakanlığı: Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, çevresel konuların düzenlenmesinden
                      sorumlu kamu kurumudur.
                      TEİAŞ:  TEİAŞ,  Türkiye’de  elektrik  iletim  sistemine  sahip  olup  bu  sistemi  işleten  kamuya  ait  bir
                      şirkettir. TEİAŞ, aynı zamanda dengeleme güç piyasasının ve yan hizmetler piyasasının işletilmesinden
                      de sorumludur.
                      Elektrik Üretim A.Ş. (“EÜAŞ”): EÜAŞ kamuya ait santrallerin sahibi ve işletmecisidir. EÜAŞ, toptan
                      satış faaliyetlerini de yürütmektedir.
                      Devlet  Su  İşleri  Genel  Müdürlüğü  (“DSİ”):  DSİ,  tüm  su  kaynaklarının  planlanması,  yönetimi,
                      uygulanması ve işletilmesini sağlayan kamu kurumudur.

                      Enerji  Piyasaları  İşletme  A.Ş.  (“EPİAŞ”):  EPİAŞ,  elektrik  piyasasında  gün  öncesi  ve  gün  içi
                      piyasaların işletilmesinden sorumlu piyasa işletmecisidir.

                      Vergi Daireleri: Vergi incelemelerini yapan kamu kurumudur.
                 Elektrik Piyasası Düzenlemelerine Genel Bakış
                 Elektrik piyasası, Elektrik Piyasası Kanunu ve EPDK tarafından çıkarılan ikincil mevzuatla düzenlenmektedir.
                 Elektrik Piyasası Kanunu’nun başlıca amaçları rekabetçi ortamda özel hukuk hükümlerine tabi, mali açıdan
                 güçlü,  şeffaf  ve  istikrarlı  bir  elektrik  piyasası  sağlamak  ve  etkin,  yüksek  kalitede,  sürdürülebilir,  düşük



                                                                                                           58
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63