Page 58 - Izahname
P. 58
Özelleştirme sürecinde TEDAŞ ve bağlı şirketleri özelleştirme programına alınmış ve elektrik dağıtım faaliyeti
21 farklı bölgeye ayrılmıştır. 2009 ile 2013 yılları arasında gerçekleştirilen başarılı özelleştirme ihaleleri
sonucunda elektrik dağıtım ve perakende satış faaliyetleri özel sektör tarafından yürütülmeye başlanmıştır.
Özelleştirme süreciyle birlikte 2004 Strateji Belgesi’nde birden fazla yıldan oluşan tarife uygulama dönemleri
belirlenmiş ve ilk tarife uygulama dönemi 2006 ile 2010 yılları arasında uygulanmıştır.
2004 Strateji Belgesi’nde üretim tesislerinin özelleştirilmesi dahil olmak üzere birtakım ilke ve hedefler
belirlenmiştir. Bu amaç doğrultusunda, 2016 sonu itibarıyla kamuya ait 6.5 GW üzerinde termik santral
özelleştirilmiştir. Az sayıda termik santral ile küçük ölçekli HES’ler ise özelleştirilmeyi beklemektedir.
2004 Strateji Belgesi’nden sonra dağıtım ve üretim şirketlerinin özelleştirilmesinde, tarifelerde ve diğer geçiş
dönemi faaliyetlerinde önemli ilerleme kaydedilmiş ve böylece rekabetçi piyasalar tesis etme çabalarının daha
da güçlenmesine katkıda bulunulmuştur. 18 Mayıs 2009 tarihinde Yüksek Planlama Kurulu, elektrik
piyasasında orta – uzun vadeli arz güvenliği sağlamak amacıyla Elektrik Piyasası ve Arz Güvenliği Strateji
Belgesi’ni (“2009 Strateji Belgesi”) yayınlamıştır. 2009 Strateji Belgesi’nde elektrik iletim ve dağıtım
hizmetlerinin, tüketici memnuniyetini sağlamak için belirli bir kalite ve yeterlilik düzeyinde sağlanacağı ve
rekabetçi bir elektrik piyasası oluşturmak için üretim ve dağıtım sektöründe özelleştirmeler yapılacağı
belirtilmiştir.
Diğer hususların yanı sıra 2009 Strateji Belgesi’nde gün öncesi ve gerçek zamanlı güç dengeleme piyasalarının
genel ilkelerine yer verilmiş olup, ithal yakıta bağımlılığı azaltmak ve enerji güvenliğini arttırmak amacıyla
yerli ve yenilebilir üretim kaynaklarını arttırmak üzere yerli üretim kaynakları için kurulu güç hedefleri
belirlenmiştir.
Düzenleyici ve Denetleyici Kurumlar ile Diğer İlgili Kamu Otoriteleri
Şirket’in faaliyetleri, ulusal düzeyde aşağıdaki idari kurumlar tarafından düzenlenmekte ve yönetilmektedir:
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı (“ETKB”): ETKB, enerji politikasının yürütülmesinden
sorumlu kamu kurumudur.
Hazine ve Maliye Bakanlığı: Maliye ve ekonomi politikalarının hazırlanmasından ve yürütülmesinden
sorumlu kamu kurumudur.
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (“EPDK”): EPDK, elektrik piyasasındaki denetleyici ve
düzenleyici kurumdur. Elektrik, doğal gaz ve sıvılaştırılmış petrol piyasalarını düzenlemekle ve
denetlemekle sorumludur.
Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı: Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı,
istihdamın, çalışan haklarının, ücretlerinin, kıdem tazminatı ile işçi sağlığı ve güvenliği konularının
düzenlenmesi gibi işgücüyle ilgili konularda sorumlu kamu kurumudur.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı: Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, çevresel konuların düzenlenmesinden
sorumlu kamu kurumudur.
TEİAŞ: TEİAŞ, Türkiye’de elektrik iletim sistemine sahip olup bu sistemi işleten kamuya ait bir
şirkettir. TEİAŞ, aynı zamanda dengeleme güç piyasasının ve yan hizmetler piyasasının işletilmesinden
de sorumludur.
Elektrik Üretim A.Ş. (“EÜAŞ”): EÜAŞ kamuya ait santrallerin sahibi ve işletmecisidir. EÜAŞ, toptan
satış faaliyetlerini de yürütmektedir.
Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü (“DSİ”): DSİ, tüm su kaynaklarının planlanması, yönetimi,
uygulanması ve işletilmesini sağlayan kamu kurumudur.
Enerji Piyasaları İşletme A.Ş. (“EPİAŞ”): EPİAŞ, elektrik piyasasında gün öncesi ve gün içi
piyasaların işletilmesinden sorumlu piyasa işletmecisidir.
Vergi Daireleri: Vergi incelemelerini yapan kamu kurumudur.
Elektrik Piyasası Düzenlemelerine Genel Bakış
Elektrik piyasası, Elektrik Piyasası Kanunu ve EPDK tarafından çıkarılan ikincil mevzuatla düzenlenmektedir.
Elektrik Piyasası Kanunu’nun başlıca amaçları rekabetçi ortamda özel hukuk hükümlerine tabi, mali açıdan
güçlü, şeffaf ve istikrarlı bir elektrik piyasası sağlamak ve etkin, yüksek kalitede, sürdürülebilir, düşük
58